Bijeenkomst 13-11-2010

Al-Andalus Bijeenkomsten

Docent:  M.W.JABRI الغيب
Les 9 (13 november 2010)
Notulist : Rafique Jabri

Tafsier Inleiding
Een veel voorkomende vraag, waar eenieder van ons wellicht ooit mee te maken heeft gehad (uiteraard uit de mond van de ongelovigen), is: “hoe kan het dat we na onze dood zullen herrijzen?”

 


Als antwoord kan je ze altijd het “stoelvoorbeeld” geven. Dit voorbeeld heeft de Imam meerdere malen de afgelopen jaren gegeven. Als je naar een (mooie) stoel kijkt, ken je de maker daarvan niet. Desalniettemin krijg je dankzij de stoel informatie door over de maker. Een paar dingen weet je immers zeker zonder de maker te hoeven kennen: de maker heeft verstand van zaken. Zowel functionaliteit als schoonheid neemt hij in acht en als de stoel kapot is, kan hij deze maken.
Surah An Nazi'at
Tijdens deze les behandelden we het derde hoofdstuk van deze surah (vers 27 tot en met het eind van de surah).
In vers 27 wordt een belangrijke, retorische vraag gesteld: wat is moeilijker om te scheppen? De aarde en de hemel of de mens?
Vers 28: Rafa3a samkaha: het is zo gebouwd dat er geen gaten in zitten, geen tekortkomingen.
Vers 29: Aghtasha al bassar betekent dat je blind bent, in deze vers staat “Aghtasha lajlaha” voor de avond.
Vers 30: Dahaahaa betekent: de vorm van een ei.
Vers 32: het werkwoord arsaaha komt van het woord “Almarsaa” oftewel de haven.
Vers 34: “Attaama” staat heeft verschillende betekenissen. In de koran komt dit woord vaker voor. Soms betekent het “alaagira” of “azzelzala”. Verder gebruiken we in het Marokkaans “tam” of “dreb tam” als we iemand vragen stil te zijn. Ook tijdens “attaama” zal iedereen stil zijn, iedereen zal verschrikt zijn en twee dingen zien: hemel en vuur. Dit geldt zowel voor de gelovigen als voor de ongelovigen.
De ongelovigen hebben een driedelige marteling:
-  Mentale marteling: ze zien het vuur waarin ze niet geloofden en worden daar mee geconfronteerd.
- Secundaire mentale marteling: ze zien de hemel en “krabben zich nog even achter de oren” met de vraag: waar is het mis gegaan?
-  Fysieke marteling in het vuur. 
De profeten zullen ook over de “vuurlijn” moeten maar zullen dit uiteraard veel sneller doen dan de gewone mensen.
Vers 39: Aljahiem is erger dan het vuur. Almaawaa= final destination.
Er zijn vijf zaken die alleen Allah weet:
-     Tijdstip van “assaa3a”
-     Alghait (regen)
-     Maa fiel arhaam
-     Arrizk (mada taksiboe ghadan)
-     Plaats en tijdstip van overlijden
Boodschap: dag des oordeels is dichtbij! Werk daar naartoe en probeer zo veel mogelijk punten te vergaren door goede daden te verrichten en de slechte zaken links te laten liggen.

Sahabi : Said Bnoe Zaid
Zijn vader heette Zaid bnoe Omar bnoe Nawfel. Vóór el bi3ta van de profeet (vzmh) heeft hij nog nooit een “sannam” aangebeden en werd daarvoor uit Mekka verbannen. Hij verhuisde naar Shaam. Hij bestudeerde het Christendom en het Jodendom maar voelde zich hier niet door aangetrokken. Toen hij werd vermoord waren zijn laatste woorden: ik wilde de profeet (vzmh) zien maar hopelijk kan mijn zoon dat.
Said was getrouwd met Oem Jamiel en samen waren zij een van de eerste die moslim werden. Oem Jamiel is de zus van Omar (3alajhi salaam). Omar was eerst tegen de Islam en toen hij vernam dat zijn zuster zich tot de Islam had bekeerd ging hij verhaal halen. Daarbij sloeg hij haar totdat zij bloedde. Hier kreeg hij direct spijt van en vroeg haar en haar man om een stuk uit de Koran te reciteren (soerat Taha). Hierna werd Omar direct moslim.
Said heeft alle activiteiten met de profeet (vzmh) meegemaakt behalve ghazwat badr aangezien hij toen tot het selecte groepje behoorde die de karavaan van Aboe Soufian in de gaten moesten gaan houden. De periode tussen Jesus en de profeet (vzmh) wordt “el fatra” genoemd.