Bijeenkomst 20-11-2010

Al-Andalus Bijeenkomsten

Docent : M.W.JABRIعبس وتولى
Les 10 (20 November 2010)
Notulist : Saad Diouri
1- Tafsier
We hebben soerah Al An’am gelezen tot en met ayat 151.
Soerah 3abasa – Verband met voorgaande soerah
Er is een bijzonder verband tussen deze soerah en soerah Al Nazi3at.  Dat dit niet toeval is, is ook terug te zien in soerah An Naba en Al Nazia3at waar ook een verband tussen zat.   

Soerah 3abasa – Asbab Nouzoul
De profeet (vzmh) was op een dag in discussie met de elite van de Koraish om hen te informeren over de Islam en wat hopelijk zou leiden tot het bekeren van die elite naar de islam. Dit was voor de profeet (vzmh) een heel belangrijk gesprek aangezien de Koraish in die tijd de touwtjes in handen hadden in Mekka. Wanneer de elite van de Koraish zich zou bekeren tot de islam dan zou dat leiden tot minder martelingen jegens moslims. Tevens speelt ook mee dat de elite een rolmodel waren voor de andere omwonenden (niet moslims) in Mekka en wanneer deze de islam zouden omarmen dan zou de kans aanzienlijk toenemen op meer toetreders vanuit de Koraish naar de Islam.
Op het moment van discussie tussen de profeet (vzmh) en de Koraish kwam Abdellah Ibnoe Oemie Maktoum naar de profeet (vzmh) met een belangrijk verzoek. Een willekeurig persoon zou wachten tot de profeet (vzmh) uitgediscussieerd zou zijn alvorens deze aan te spreken. Maar Abdellah had een visuele beperking en was zodoende blind. Gedurende de discussie met de Koraish werd de profeet (vzmh) tot driemaal toe geinterupteerd door Abdellah met het verzoek aan de profeet (vzmh) “leer mij wat allah (swt) jou heeft geleerd;  deze niet wetend dat de profeet (vzmh) in discussie was op dat moment. Dit verzoek is tot tweemaal toe geroepen door Abdellah en bij de derde keer roepen om de profeet (vzmh) had Abdellah pas door dat de profeet (vzmh) in gesprek was met anderen.
De profeet (vzmh) kennen wij allen als ons voorbeeld. Maar ook ons voorbeeld is maar mens en dat bewijst hij door dat de profeet (vzmh) toch niet helemaal gediend was dat de interuptie door Abdellah. Gedurende het verzoek van Abdellah fronste de profeet (vzmh) en dat geeft zijn onvrede aan, aangezien het hier om een belangrijk gesprek ging met belangrijke personen binnen de gemeenschap. In surat 3abasa (letterlijke betekenis= Hij fronste) wordt de profeet (vzmh) gecorrigeerd door allah (swt) en wordt aangekaart hoe de profeet zo een situatie aan had moeten pakken en dus ook hoe wij zo een situatie zouden moeten aanpakken.

 Soerah 3abasa – Vertaling van ayat 1 t/m 10
 {1  In deze Ayat zegt allah (swt) “3abas - Hij fronste (Hij=Mohamed (vzmh)), wa tawala - en wendde zich af”;
 {2} In deze ayat komt naar voren waar de eerste ayat op doelt, namelijk op “al a3ma – de blinde” (Abdellah Ibnoe Oemie Maktoum) wanneer deze de profeet (vzmh) onderbrak tijdens de discussie met het verzoek te leren wat de profeet van Allah (swt) heeft geleerd;
 {3} Vervolgens richt allah (swt) zich in deze ayat op de vraag waarom de profeet zich af wennde van de situatie. Wama youdrika – waarom dacht de profeet de discussie met de koraish voorrang had, misschien dat “de blinde” zich op deze manier zich wou reinigen van zijn zondes – la3alahou yazaka.
 {4} Of misschien dat “de blinde” iets wou leren (–“ fatanfa3ahoe dzikra”) wat hem verder kon helpen bij het uitoefenen van zijn religie.
 {5} “Maar voor degene die geen behoefte/interesse hebben aan jouw boodschap en die daar ook niet open voor staan – Ama man Staghna”, doelende op de Koraish met wie de profeet (vzmh) een discussie mee had.
 {6} Voor degene welke in de vorige ayat zijn benoemd wordt wel alle aandacht gegeven  (- Tasada) door de profeet.
 {7} In deze ayat wordt door allah (swt) heel mooi aangeduid waarom de profeet (vzmh) in deze verkeerd heeft gehandeld.  “wama 3alayka” voor de profeet is er niks aan de hand als ongelovigen zijn boodschap niet volgen en ook niet uitoefenen. Allah (swt) geeft een voorbeeld door te zeggen dat hij aandacht schenkt aan mensen die ten eerste niet open staan voor zijn boodschap, maar daarnaast is de profeet niet eens verantwoordelijk als zei zichzelf niet willen reinigen (- Alla yazaka).
 {8} In de vorige ayat wordt aangekaart dat de profeet (vzmh) niet verantwoordelijk is voor degene die niet open staan voor de boodschap. Maar voor degene die haastig tot jou kwam – wa ja’akoum yas3a. Hoe zit het dan met degene die wel open staan voor je boodschap en die hier bij haast hebben?
 {9} “Wahouwa yagsha” – “En hij vreest allah (swt)”. Hier worden de gelovigen bedoeldt.
{10} Aan de ongelovigen wordt alle aandacht en energie in gestoken, terwijl de gelovigen  in deze (de blinde) geen aandacht kreeg geschonken.

In de eerste tien ayat van deze surat wordt de situatie geschetst waarin de profeet verkeerd heeft gehandeld t.o.v. Abdellah Ibnoe Oemie Maktoum. Tevens wordt door allah (swt) de profeet (vzmh) corrigerend aangesproken op zijn gedrag (wat menselijk is). Dit is ook voor ons een voorbeeld hoe we onze aandacht moeten schenken t.a.v. da3wa. Waar moeten we op letten en tevens gaat deze surat ons ook “Adab” leren t.o.v. de minder validen in onze samenleving.

 2 Hadith
Gedurende de les van Zaterdag 20 November 2010 hebben we een korte herhaling behandeld van Hadith 9 van Nawawie. Aangezien deze al uitstekend is verwerkt in de notulen van les 6, waarin deze hadit ook al werd behandeld verwijs ik bij deze naar de hadith sectie van de notulen van les 6.

3  Voorbereiding/Agenda voor volgende les (27/11/2010):
a.       Lezen van surat An3am van ayat 152 tot volgende kwart hoofdstuk;
b.      Verder met Tafsir van surat 3abasa , vanaf ayat 11;
c.       Behandelen van hadith 10 van Nawawie.