Bijeenkomst 08-10-2011

Al-Andalus Bijeenkomsten

Docent :  M.W. Jabri 100_1118
Seizoen : 2011/2012
Les : 5
Datum : 8 oktober 2011
Notulist : Samira Serghini

OPENING

Imam Jabri open de les.
Tijdens de eerste drie lessen zijn geen notulen gemaakt en de Imam vraagt om dit initiatief te hervatten. Elke les zal hij iemand aanwijzen die de notulen schrijft. In les 1, 2 en 3 zijn de volgende zaken behandeld:

 

  • Surah al ‘Alaq (niet verwerkt in dit verslag)
  • Dagelijks aanbevolen om te reciteren (verwerkt in dit verslag)
  • Volgorde profeetschap (verwerkt in dit verslag)
  • Twee hadiths (niet verwerkt in dit verslag)

Het komend jaar (seizoen 2011/2012) wil de Imam de volgorde van de surat behandelen zoals ze zijn neergezonden (dus niet de volgorde zoals ze in de koran staan vermeld!) omdat openbaringen n.a.v. bepaalde gebeurtenissen zijn neergezonden. We zullen uiteraard ook aandacht besteden aan deze gebeurtenissen (ontstaansgeschiedenis van de islam). De geleerden zijn erover eens dat je deze volgorde alleen mag aanhouden wanneer bij uitleg van de koran (tafsier). De volgorde van de surat zoals ze in de koran staan mag niets aan veranderd worden.

Verder zullen we aan het einde van de les aandacht besteden aan een hadith en het toepassen ervan in de praktijk.

TAFSIER SURAH AL MUZZAMIMIL  (aya 1 t/m 9)

O jij (Mohammed sws) die (vol vrees) in dekens gehuld is (bij het aanhoren van de eerste openbaring)

De profeet SWS had de gewoonte om zich eens per jaar een maand (in de maand Ramadan) terug te trekken in de grot Hiraa om te mediteren. Dit was voor zijn profeetschap. Tijdens zo’n maand verscheen de engel Jibriel voor het eerst om de openbaring te verkondigen. Hij hield de profeet sws stevig vast en zei: “Iqra" ," lees”. De profeet sws zei dat hij niet kon lezen maar Jibriel bleef het herhalen. Toen Jibriel hem uiteindelijk losliet en de profeet sws uit de grot kwam, zag hij Jibriel in de horizon. Hij bedekte de horizon met zijn vleugels en overal waar de profeet sws keek, zag hij hem. Hij is direct naar huis gegaan waar hij Khadija aantrof. Hij was erg geschrokken door het voorval en dacht dat hij bezeten was. Hij zweette van angst en was aan het trillen. Hij kwam binnen en zei: “Zammiloeni zammiloeni”, wat betekent: “bedek mij bedek mij.” Toen hij bedekt werd en tot rust was gekomen vertelde hij het verhaal aan Khadija die hem vervolgens meenam naar een neef van haar die de oude geschriften beheerde. Hij was een hanif (geloof in de éénheid). Hij vertelde hen dat Mohammed sws de beloofde profeet was.
Om terug te komen op de eerste aya van Al muzzamil. Al muzzammil (betekenis: in dekens omhulde) slaat in deze aya op Mohammed sws n.a.v. bovengenoemde voorval.

2  Sta de hele nacht (in gebed), behalve een korte tijd
Allah sws verzoekt de profeet en zijn volgelingen s’nachts op te staan om te bidden en zij gehoorzaamden.

3 De helft ervan – of minder dan dat

De profeet sws en zijn volgelingen waren op dat moment gewend om twee maal per dag te bidden, s’ochtends en s’avonds. De vorm van het gebed was ook anders; ze baden staand en kenden allen de roekoe’ (buiging tijdens het gebed met handen op de kniën). De zittende en knielende houding kenden ze nog niet. Later, na de isra (bedevaart van de profeet sws), werd pas bekend hoe zij moesten en hoe vaak zij verplicht moesten bidden.
Van deze surah zijn in de eerste instantie alleen Aya 1 t/m 9 geopenbaard. De laatste aya, aya 20, is pas na een jaar geopenbaard.

Of een beetje meer (dan éénderde) en reciteer de Quran langzaam.
Reciteer langzaam en luister naar de woorden die je reciteert.

5 Waarlijk, Wij zullen een gewichtig woord tot jou neerzenden

Waarlijk, het opstaan in de nacht is uiterst moeilijk maar het krachtigst en het beste voor het beheer (van de ziel) en het meest gepast voor uit te drukken (wat er zich in de harten bevindt)

Het is een gegeven dat de nacht rust biedt om geconcentreerd te kunnen bidden en na te denken over de woorden die men reciteert. Echter blijft het lastig om op te staan. Bovendien baden zij staand en met af en toe een buiging. Hierdoor kregen ze enorm veel last van hun voeten. Sommigen hielden zichzelf ergens aan vast om zich staande te houden om niet te vallen door de slaap die hen overmande.

 7 Waarlijk, er is voor jou overdag een verlengde bezigheid voor jouw dagelijkse bezigheden
Allah swt geeft hier mee aan dat hij de dag zodat men zich bezig kan houden met wereldse zaken, zoals werken, aandacht aan gezin besteden, etc.

8 En overdenk de naam van jouw Heer, zonder jezelf af voor Hem en verdiep je in aanbidding

9 De heer van het oosten en het westen. Niemand heeft het recht om aanbeden te worden behalve Hij. Neem dus alleen Hem als vertrouweling (bij jouw zaken)

VOLGORDE PROFETEN
De imam vraagt of iemand weet of profeet Ibrahim een Arabier was. Hier zijn de meningen verschillend over. Maar de kans is groot dat het wel het geval is als we kijken naar de volgorde van de komst van de profeten zoals hieronder weergegeven staat.

 

Adam

 

 

 

 

 

?

 

 

 

 

 

Idriss

 

 

 

 

 

?

 

 

 

 

 

Noeh

?

Jafith

?

Turken, Chinezen

 

 

?

Ham

?

Hindoestanen, Soedanezen

 

 

?

Sam

?

Arabieren

 

 

Zoals je ziet was Adam de eerste profeet, uit zijn nageslacht kwam profeet Idriss, uit zijn nageslacht kwam profeet Noeh, uit zijn nageslacht kwamen Jafith, Ham en Sam. Uit het nageslacht van profeet Jafid zijn volkeren ontstaan als Turken en Chinezen. Uit het nageslacht van Ham volkeren als Hindoestanen en Soedanezen. Uit het nageslacht van Sam kwamen de Arabieren.
Ibrahim is van het nageslacht van profeet Sam en dus een Arabier. Ibrahim kreeg twee zonen; Ishaq en Ismael. Ishaq was de zoon van Sara en Ismael van Hajar. Mohammed sws is van het nageslacht van Ismael.
Wat nog een bewijs zou kunnen zijn dat Ibrahim een Arabier was, is omdat hij samen met Ismael de ka’ba heeft gebouwd. De mensen kwamen hier om te bidden. In de loop van tijd was het helaas veranderd doordat iemand een keer een afgodbeeld meenam uit een andere streek en hem plaatste in de ka’ba. Deze afgod heette Hoebal. Vervolgens werden er steeds meer afgoden geplaats. De mensen bleven wel rondjes lopen om de ka’ba.

GEBED
Het gebed is o.a. ook bedoeld om te ontspannen, om de dagelijkse bekommeringen achter je te laten en je te concentreren op de woorden van Allah swt.

AANBEVOLGEN OM DAGELIJKS TE RECITEREN

Het is aanbevolen om het volgende dagelijks te reciteren ter bescherming:

  • El Fatiha
  • Eerste vier ayat van surah el Baqara
  • Aya el Kursi
  • Laattste 3 ayat van surah el Baqara