Bijeenkomst 19-09-2010

Al-Andalus Bijeenkomsten

Les :1 (19 september 2010SNC00798)
Docent: Imam M.W. Jabri 
Notulist:Samira Serghini

OPENING
Dit is de eerste les na de zomervakantie en de Ramadan. Iedereen wordt van harte verwelkomd. Aan de nieuwelingen worden de huisregels uitgelegd.Verder krijgen degenen die voor de zomer afgestudeerd zijn een bloemetje.

DJOEZ "AMMA"
De imam legt uit dat dit de laatste deel (surat An Naba’t/m surat An Naas) van de koran. De kenmerken van dit deel:

  1. bestaat uit kleinere surat i.t.t. de voorgaande surat;
  2. surat zijn poëtisch geschreven;
  3. zijn kort en hebben een krachtige uitspraak (om mensen wakker te krijgen);
  4. alle surat zijn Mekkaans behalve surat El Bayinah en surat An Nas (Medina);
  5. is een samenvatting van de koran;
  6. surat zijn geschikt en makkelijk om dagelijks mee te bidden. Daarom is het van essentieel belang dat een ieder deze djoez uit zijn/haar hoofd ken.

SURAH AN-NABA (78) HET GROTE NIEUWS
AYA 1 T/M 9

AYA

 

VERTALING

TOELICHTING

78:1

 

Wat vragen zij (elkaar)?

Dit vers slaat op de kafiroen die niet snappen dat na de dood men weer tot leven wordt gebracht.

78:2

 

Over het grote nieuws?

 

78:3

 

Waarover zij in onenigheid zijn.

Nsara geloven er wel in dat God de hemelen en de aarde heeft geschapen maar niet in de rest. Dus de fout zit hem in de logica van het denken > vandaar deze verzen.

78:4

 

Nee! Zij zullen het te weten komen!

78:5

 

Nogmaals, nee zij zullen het te weten komen!

78:6

 

Hebben wij de aarde niet als een bed uitgespreid?

Vervolgens geeft Allah swt antwoord op de eerste 2 verzen.

78:7

 

En de bergen als pilaren?

78:8

 

En Wij hebben jullie als paren geschapen.

78:9

 

En Wij hebben jullie slaap als een rust gemaakt.

les 2 en 3 (26 september en 3 oktober  2010)
Notulist :
M. Ahdi

Tafsier : surat An-naba’ (vers 1 t/m 20)
Kenmerkend voor het laatste deel van de koran (vanaf surat An-naba’ tot surat An-naas) zijn:
- de taal: deze is 3azjeeb (=wonderlijk) en kawie (=zeer krachtig), alsof Allah (swt) de mensen (nog een laatste keer) wakker schudt
-  wat betreft de onderwerpen/thema’s is deze alomvattend (djamee3 makasied alkoraan)
-  alle suar (mv van surat) zijn (mekkiia) behalve surat Al-bayyinah en surat An-nasr 
“Asbaab annoezoel” (= de aanleiding voor het openbaren van deze surat) ? mensen ten tijde van de profeet (vzmh) hadden discussies (of vroegen elkaar) over het al dan niet bestaan van een dag van wederopstanding of dag des oordeels. Het probleem van deze vragen/ discussies is dat de ‘muchrikien’ in feite wel geloven in Allah (swt) maar eigenlijk niet zo ver zijn dat zij kunnen begrijpen dat Allah (swt) die de mensen in de eerste plaats geschapen heeft, ook in staat is hen opnieuw (na hun dood) te laten opstaan.
(Vrije) vertaling van de woorden:
-an-naba’: een zeer belangrijk bericht (ghabar 3adeem) inhoudelijk gaat het om de wederopstanding (alba3th) tijdens de dag des oordeels (=jaoum al kiyyama)
-3amma is afkomstig van 3a ma ma ? 3an mada
-Sa a la ? ta sa a la: in het eerste geval gaat het om vragen, in het tweede om discussiëren, er is onenigheid tussen de groepen
-kella saja3lamoun: men zal weten dat de dag des oordeels echt/reëel is (7ak)
-thumma kella saja3lamoun: men zal weten dat datgene waarmee de profeet (vzmh) is gekomen ook reëel is; namelijk dat alba3th echt zal plaatsvinden
- vers 5 t/m 15: Allah (swt) komt met bewijzen die de mens kan waarnemen in 1) het heelal/in deze wereld, op aarde en 2) door te kijken naar zichzelf
-  mihada: komt van het woord mahd (wieg). mumahhada = de aarde is ‘eindeloos plat’ en dus klaar voor gebruik
- aldjibaal awtaada: komt van alwatad (haringen waarmee een tent wordt vastgezet)
-wagalaknakoum adjwaaza): er komt nog een aparte les over alkhalk
- subaata: komt van sabt (=zaterdag) een dag om te rusten, zodat nieuwe energie voor annafs kan worden verkregen
- ma3aacha: komt van al-ma3aach (= ‘uitkering’) een tijd om te werken/ naar eten te zoeken, in de levensbehoeften te voorzien
-libaasa: de nacht bekleedt de dag (allail jalbisou nnahaar) de nacht bevat assakienah
-seb3an chidaada: hiermee wordt bedoeld assamaawaat (meervoud voor hemel, de aardse hemel en daarboven nog zes andere)
-siraadjan wahhadja: hiermee wordt de zon bedoelt; sieraadj is alles wat licht geeft (kullu maa yanba3ithu minhu nnoer)
-almu3siraat: hiermee worden de wolken bedoeld
-ma’an thadjaadjan: heel veel water, in overvloed
-linugriza:  de woord begint met de Arabische letter L, welke een gevolg weergeeft (= laam al 3aakibat)
-alfaafa: komt van multaffan wat dicht begroeid betekent
-djanaat: in deze context betekent dit niet het paradijs maar tuinen
-jaum alfasl: = jaum al7isaab, de dag waarin rechtspraak zal plaatsvinden (jaoum al kiyyama), de dag des oordeels
-vanaf vers 17: Allah (swt) vertelt ons over de veranderingen van het heelal/het universum, welke zullen plaatsvinden tijdens jaoum al kiyyama
-jaouma joenfagoe fi ssoor: in deze context gaat het om de tweede keer dat de engel de hoorn zal blazen waarop iedereen weer zal weder opstaan. (ter lering; bij de eerste keer zal alles wat op dat moment nog op aarde leeft ten gronde gaan: in een vers in surat a-zumur wordt dit vermeld)
-ta’toena afwaadja: de mensen zullen op dat moment in groepen verschijnen. De volgorde van de groepen hangt af van 1) het niveau van geloof (3ala 7asab al iemaan) of 2) ieder groep aangevoerd door de profeet welke door Allah (swt) naar hen werd gestuurd. De 3ulama (schriftgeleerden) verschillen hier over van mening
-futi7at assamaa’: in een andere vers zegt Allah (swt): wadja3alna assamaa’ sakfan ma7foeda ? de hemel is als een dak boven ons hoofd en dient als bescherming. Tijdens jaoum al kiyyaama zal Allah (swt) in deze samaa’ deuren (aboeaab) vormen
-soejjirati aldjibaal: komt van tasjeer aldjibaal = het door Allah (swt) ‘besturen’ van de bergen, er invloed op uitoefenen waaroor Hij daar datgene mee kan doen wat Hij wil. aldjibaal wordt in 29 suar genoemd. In 11 versen gaat het om tasjeer aldjibaal. Alleen in deze surat wordt gesproken van soejjirati aldjibaal
-saraaba: komt van saraab = een “fata morgana”, iets wat op het oog aanwezig lijkt, maar er in feite niet is.