Bijeenkomst 10-10-2010

Al-Andalus Bijeenkomsten

Les 4 (10 oktober 2010 ) النبأ
Docent: Imam M.W.Jabri
Notulist: Jamila Abou

1-Tafsier
Soerat An-Naba  (78) Deel 2 : vers 21 tot vers 36
Niet elke vers is letter voor letter besproken, maar met de koran erbij kom je een heel eind met deze notulen, inshallah.

Aya 24;
De locatie zal vol zijn van warmte en geen koelte zal te bevinden zijn.

Aya 25;
Behalve kokend water en viezigheid. Op aarde kun je maatregelen nemen op het moment dat het je te warm wordt. Er zijn allerlei methoden om voor verkoeling van het lichaam te zorgen. In de beschreven locatie is het heet en zal er geen mogelijkheid bestaan om maar iets af te doen aan deze warmte. Niet alleen is de locatie vol van warmte, ook van de gevolgen van deze warmte en de vunzigheden die de lichamen uitscheiden.(voor de liefhebber; de koran bevat vele details over de beschrijving van deze ondenkbaar slechte verblijfplaats)

Aya 26;
Het eerste woord betekent ‘vergelding, passend gevolg’. Hierin wordt benadrukt dat het een passend antwoord is op degene die het verdienen en het een puur gevolg zal zijn van hun daden.Op aarde concentreert de mens zich voornamelijk op het korte termijn van dit leven. Het gaat niet alleen om het effect van goed gedrag op aarde en wat voor goeds dit je oplevert. Het gaat ook over de ‘vergelding, afrekening’ op lange termijn die eeuwig gaat duren.  Iemand die er vandaag voor kiest te roddelen denkt niet; wat voor waarde heeft deze daad over 80jaar als ik in mijn graf lig?Niet alleen is het goed om op korte termijn te bedenken wat de gevolgen zullen zijn over een roddel (mensen gaan slecht denken over het slachtoffer en hierdoor krijgt zij een ongelukkig leven) maar ook over wat het nog waard is over tientallen jaren later.  Terug naar de rol van deze vers op aarde; ook hier is het belangrijk.  Deze soerat beschrijft dus ook hoe het mis kan gaan in het leven hier op aarde ziektes in organisaties. Vergelding en afrekening gaan gepaard met termen die essentieel zijn voor het goed functioneren van een maatschappelijk systeem.

Eigen belang-----Afrekening---------- Vergelding-------Gemeenschap------Machthebbende wetgevers
Bovenstaande beschrijft dat de afrekening samengaat met vergelding in een gemeenschap waarbij er sprake is van een instantie die als wetgevende machthebber fungeert. Deze wetgever moet zijn verantwoording dragen naar de gemeenschap toe. De individu kan dit niet alleen en al zou hij het kunnen, als ieder individu het alleen zou doen, zou er chaos ontstaan, daar iedereen iets anders wil.
Voorbeeld kan ook kleiner toegepast worden, namelijk in geval dat een vader niet zijn autoriteit gebruikt om de opvoeding  te verbeteren. Hij ziet zoons binnenkomen met gestolen waar, maar neemt genoeg met het smoesje dat dit gekocht is voor een goedkoop prijsje.

Aya 28;
In deze vers is het belangrijk onderscheid te maken tussen  en   ? . Het is een subtiel verschil, maar toch met een doel beschreven. Het is een dubbele ontkenning.  Als men iets ontkent kan dit omdat hij het niet gelooft, of omdat hij het ontkent. In deze zin worden deze beide termen gebruikt.  In geval van ontkennen, ben je bereid te liegen omdat je de waarheid niet wilt erkennen als mogelijke waarheid en luister je niet eens naar deze waarheid, je kunt hem niet eens volledig gehoord hebben ( als Geert Wilders die vast nooit de tafsier open heeft geslagen, maar wel alles ontkent als waarheid).  In geval van niet geloven, is het mogelijk dat hetgeen niet geloofd word, wel de waarheid is, maar de ongelovige kan het maar niet bevatten.

Aya 29
Het derde woord betekent ‘opgeteld’. Dit betekent weliswaar al je daden genoteerd in je boek, maar toch zijn er uitzonderingen hierop. Er zullen zaken zijn die niet in het boek staan. Die blijven dan tussen Allah swt en de betreffende persoon. De slechte daad die niet genoteerd staat in het boek kan zijn weg gegumd door een hele goede daad op aarde of door de Rahma van Allah swt.  De gedachte is dat het besef van een concreet boek met daden je zal doen schamen voor wat er eventueel in gaat staan. Bij elke daad dien je erop alert te zijn dat het geregistreerd is en je ervoor beloond of gestraft zult worden. De gedachte dat jouw daad niet ophoudt als de daad geklaard is, maar je nog altijd zal achtervolgen, zou je ertoe moeten zetten weg te blijven van slechte daden.

Aya 31;
In deze vers wordt weer benadrukt dat er altijd sprake is van een gerechtelijk balans. Houd je weg van de zaken die naar de verdoemenis leiden en de kans is klein dat je in verdoemenis zult eindigen. Het idee is helder en je zult overwinnen.  In verscheidene verzen en ahadith wordt beschreven dat er altijd sprake is van recht doen. Allah swt zegt ook ‘Mijn rahma gaat voor mijn woede’ (Hadith Qudsi)
De insteek zou moeten zijn dat je Allah swt niet eens woedend wilt maken en je je weghoudt naar wegen die hiertoe leiden en dat deze strijd een overwinning oplevert.  Het woord   slaat op een oude term die woestijn betekende.  De woestijn was heel zwaar om doorheen te komen en als je al deze sahra woestijn had overleefd kon je dit zien als een zeer grote overwinning.
Vaak wordt als beloning gesteld ‘overvloed aan eten en vrouwen’. De praktijk was (en is!) nu eenmaal zo dat dit voor veel mensen belangrijke behoeftes zijn. Echter is de waarheid dat geen wezen dichtbij een beschrijving over de hemel kan komen. (‘Geen oor heeft erover gehoord, geen oog heeft iets gezien en geen hart heeft er ooit een voorstelling van kunnen maken..’ ). Het is moeilijk te vergeleken met de aardse behoeften, maar vaak geeft dit mensen het beste beeld van wat zij wensen.  Hier op aarde moet je voor alles werken om het te kunnen krijgen; verbouwen van voedsel, arbeid voor geld en als je iets uit de kast wilt pakken moet je ervoor opstaan. In de hemel hoef je maar te denken aan hetgeen je wenst en het is er.

Aya 33;
Zoals eerder genoemd hebben de meeste mensen het nodig om een tastbaar voorbeeld van de hemel te hebben om de dag islamitisch door te komen, dus vandaar hier de beschrijving van de vrouwen. De mens is in de hemel 33 jaar oud. Dit is een leeftijd waarbij men mentaal en fysiek het sterkst is.

Aya 34;
Deze vers betekent dat het glas ten alle tijden gevuld is, met lekkere drank. Hier op aarde heeft alcohol een nare nasmaak en drink je het meer voor het effect dan voor de lekkere smaak (vooral de zware dranken) en in de hemel is dit anders. De drank zal geen nadelen hebben. Op aarde is het glas soms half vol en soms half leeg, maar in de hemel is het glas dus altijd vol (letterlijk en figuurlijk dus).

Aya 35;
De roddels en leugens waarmee je op aarde continue mee lastig gevallen werd en verleid werd om mee te doen, zul je hier niet vinden.

Aya 36;
Zoals de boodschap in vers 26 beschreef dat er afrekening/vergelding zal zijn voor de grensoverschrijders staat hier nu vers 36 tegenover met het tegenovergestelde (kader rechtvaardigheid).  Daar waar vers 36 puur slaat op de gevolgen van je eigen daden, gaat deze vers verder dan dat. Het gaat in deze vers namelijk niet om een beloning van slechts je daden.  Je hebt als mens namelijk nooit zoveel gedaan dat het gelijk zal staan aan al het moois dat je zult krijgen in de hemel.  Zelfs niet voor de mensen met pure Taqwa. Voorbeeld; 60jaar pure aanbidding staat niet eens gelijk aan het goed mogen gebruiken van 1 oog. Om duidelijk te maken dat het geen logisch gevolg is om de hemel te claimen of te verdienen, is het feit dat je nooit een dag hel zou overleven om 1 dag in de hemel te mogen verblijven. Het is dus deels een gift van Allah swt. Dit benadrukt hoe weinig je er eigenlijk voor hoeft te doen om op deze prachtige plaats te mogen komen.

Taqwa is beslissen van een zaak weg te blijven, al is deze halal, maar je hebt het gevoel dat deze halal zaak verkeerd kan uitpakken.Het woordje "Hisaba" betekent hier niet ‘afrekening’ zoals in vergelding. Er wordt hier bedoeld ‘beloning in alles totdat je genoeg hebt gehad’, dus tot je grens van verzadiging bereikt is.