Bijeenkomst 24-10-2010

Al-Andalus Bijeenkomsten

Les 6 ( 24 Oktober 2010)annaziaatDocent: M.W.JABRI
Notulist: Mohamed Ibrahimi

1-Tafsier  
We hebben soerah Al An’am gelezen tot en met ayat 95.
Alvorens te starten met de nieuwe soerah An Nazi'at hebben we soerah An Naba in zijn geheel gereciteerd.

De imam benadrukte nogmaals dat het zowel in ieders belang en ieders eigen verantwoordelijkheid is om de behandelde soerahs uit zijn of haar hoofd te leren.
Surah An Nazi'at 
Er is een bijzonder verband tussen deze soerah en soerah An Naba. In soerah An Naba hebben we veel ayats besproken die gingen over de Dag des Oordeels. In soerah An Nazi'at worden details weergegeven die te maken hebben met het moment dat de 'roe7' wordt opgehaald door de desbetreffende Engelen. Met andere woorden, een fase voor de Dag des Oordeels.We hebben de eerste 4/5 ayats besproken, waarbij door de imam is aangegeven dat de geleerden verschillen van mening t.a.v. de tafseer van deze ayats. Het overgrote deel van de geleerden geeft aan dat de ayats over het onderwerp "de Engelen" gaan. Er is echter een stroming die van mening is dat "de Sterren" het behandelde onderwerp is. De laatste stroming is van mening dat de ayats verwijzen naar "de Moejahiddien". Wij hebben ons in deze les gericht op de verwijzing naar de Engelen.
Inleiding
Ayat 1: In de eerste 3 ayats valt direct de ? op.
Het betreft hier '? el Kasem'. ‘el Kasem’ houdt ‘el 7eelf’ in. Allah[swt] zweert in deze. De mens mag alleen zweren in de naam van Allah[swt]. De redenen waarom een mens zou zweren is tweeledig. Men zweert om de ander te overtuigen van het feit dat je de waarheid spreekt. Daarnaast wordt er vaak gezworen in de naam van Allah[swt] als iemand bang is. ‘El Kasem’ kan zowel gaan over een onderwerp in ‘el Madí’ [verleden],alsook over ‘el Moestakbel’  [toekomst] gaan. Allah[swt] zweert niet vanwege angst of vanwege andere, menselijke redenen, Allah[swt] zweert bij hetgeen hij geschapen heeft [bij de sterren, de tijd, in zijn Eigen naam, in de naam van de profeet Mohammed[vzmh], bij de Quran]. De imam refereert in dit kader ook naar de eerste 2 ayats van soerah Ad-Duhaa en de net gelezen ayats uit soerah Al An’am [bijvoorbeeld ayat 73]:De imam stond daarna even kort stil bij het ‘Duha gebed’. Dit gebed wordt verricht tussen ‘Shoeroeq’ en het ‘Duhr gebed’ en behelst 4 of 8 raka3aat. Dit gebed behoort bij de soenna gebeden en is derhalve niet ‘fard’!
Verschil tussen ‘moeb’ham’ [het onbekende] vs. ‘moe7a’da’da’ [het bekende] werd toegelicht aan de hand van het voorbeeld ‘Rafique’. Op het moment dat Rafique de klas binnenkomt en de imam zou zeggen: “Daar is Rafique”, dan weten wij wie hij is, hij is ons bekend. Op het moment dat de imam zou zeggen: “Daar komt een jongen de klas binnenlopen”, dan zijn wij nog onbekend met de desbetreffende persoon.
De ayat werd vervolgens verder toegelicht. De ayat begint met het woord ‘Naza’3a’ hetgeen ‘Agada’h bi’kawa’ta’, het met kracht ‘nemen’ van iets betekend. Het woord ‘Naza’3a’ kan in 3 verschillende contexten gelezen worden; de Engelen, de Sterren en de Moejahiddien. Wij hebben de ayats behandeld in context ‘de Engelen’. In deze context wordt de ‘roe7’ bedoeld. De ‘roe7’ is het eerste wat het menselijk lichaam betreedt en laatste wat het menselijk lichaam verlaat.
Ayat 2:
Er zijn verschillende categorieen Engelen elk met hun eigen taak. Zo zijn er Engelen ten behoeve van het weer, ‘ra’zk’, de dood etc. In deze ayat wordt verwezen naar de Engelen die zacht en vriendelijk zijn. Deze Engelen halen de ‘roe7’ op van de ‘Moe’minieen’. Zij worden ‘Malaka’t el Ra7ma’ genoemd. ‘Malaka’t el 3adaab’ halen de ‘roe7’ op van de ‘Kafír’. Alles op bevel van Allah[swt], zoals we zullen zien in ayat 5
Ayat 3:
‘Sabi7aa’ti’ betekent ‘zwemmen’. ‘Malaka’t el Ra7ma’ haasten zich door ‘el Samawaa’t’ om de ‘roe7’ van de ‘Moeí’mien’ naar zijn rust-/verblijfplaats te brengen. Bij elke hemelpoort zullen zij vol trots melden welke ‘roe7’ zij bij zich hebben en vragen hen de poorten te openen. Op het moment dat ‘Malaka’t el 3adaab’ een ‘roe7’ ophalen verafschuwen zij de zonden die zij is begaan en willen deze zo snel mogelijk naar haar slechte verblijfplaats brengen.
Ayat 4:
 In deze ayat wordt verwezen naar de ‘Uitvoerenden van het bevel’ van Allah[swt]. Zoals aangegeven, er zijn meerdere Engelen, elk met hun eigen taak. Na ayat 6 volgt ‘Zawa’ab el Kaseem’.
De imam gaf vervolgens aan dat er een lange hadeeth is van de profeet Mohammed [saw] over hoe de Engelen de roe7 ophalen, “de reis van de ziel”.

 2 Hadith
Hadeeth[nummer 9 van ] Imam An-Nawawi
Zoals bekend behandelen wij elke les een hadeeth uit ‘Arba3een An-Nawawi’. Dit keer kwam hadeeth nr. 9 aan bod. Lees eveneens ‘Se’baab el Woe’roed’, reden/gebeurtenis waarom de profeet[vzmh] de hadeeth heeft gezegd om de hadeeth goed te kunnen begrijpen!

Aboe Horayra ‘Abder-Rahman Ibn Sachr (Allahs welbehagen zij met hem) heeft gezegd: Ik hoorde de boodschapper van Allah (Allahs zegen en vrede zij met hem) zeggen: Jullie moeten je ver houden van datgene wat ik jullie verbied. Verricht zoveel mogelijk als jullie maar kunnen van datgene wat ik jullie opgedragen heb. Door hun vele vragen en meningsverschillen met hun profeten zijn degenen die voor jullie leefden, te gronde gegaan.  Overgeleverd door Bochari en Moslim

Het betreft hier een zeer sterke hadeeth gezien het feit dat ‘Aboe Horayra ‘Abder-Rahman Ibn Sachr[ra]’ de profeet[vzmh] de hadeeth hoorde zeggen! In deze hadeeth wordt het ‘niet doen’ door de profeet[vzmh] eerder genoemd dan het ‘doen’. Het ‘doen’ wordt vervolgens aangegeven in: “Verricht zoveel mogelijk als jullie maar kunnen van datgene wat ik jullie opgedragen heb”. Dit zien we terug in vele onderdelen binnen de Islam. Met name het stuk “...als jullie maar kunnen...”. De islam is gebouwd op ‘el Yoesr’. Binnen de Islam wordt de mens niet geforceerd of gedwongen iets te doen. De imam heeft het voorbeeld gegeven hoe het verbod stap voor stap [in 3 stappen] is gekomen t.a.v. drank en gokken [Soerah Al Baqarah[2] en Soerah Al Ma’idah[4]]. Zie eveneens Soerah Ali ’Imran[3] ayat 102, Al Ahzab[33] ayat 70, Soerah At Talaq[65] ayat 2 + 3 en Soerah Al Anfal[8] ayat 29 om het begrip ‘el Yoesr’ goed te begrijpen! 
De imam vervolgde in de toegstane ‘Soe’el’ in de context van de ‘Se’baab el Woe’roed’ van de hadeeth. De sa7aba stelden de profeet[vzmh] vaak vragen. De profeet[vzmh] maakte duidelijk een verschil tussen de ‘Soe’el 3ama sa jak3a’ [een vraag stellen over iets wanneer het gaat gebeuren] en de ‘Soe’el 3ama waka3a lahoem’ [een vraag stellen over iets wat hen staat te gebeuren c.q. heeft reeds plaatsgevonden]. Welke vragen zijn wel toegestaan en welke niet? De vragen dit men wil stellen in zijn of haar zoektocht naar kennis zijn uiteraard toegestaan. Men moet met name waken voor vragen die ervoor zorgen dat er teveel op de details wordt doorgevraagd. Let met name op: “Door hun vele vragen en meningsverschillen met hun profeten zijn degenen die voor jullie leefden, te gronde gegaan”. Advies van de imam, bouw een muur tussen jezelf en de zonden ter bescherming, de profeet[vzmh] zei: “Jullie moeten je ver houden van datgene wat ik jullie verbied”.

Fiqh
De imam vervolgde de les in ‘de regels/wetgeving binnen de Islam afkomstig uit de Quran en Soenna van de profeet[vzmh]’, te weten: Fiqh.
Hadj
De Hadji begint weer bijna insAllah. De Hadji begint op de 8ste dag van de maand ‘Doe’l Hidjah’ en eindigt op de 12de dag, met andere woorden: duurt 5 dagen.Het is zeer verstandig om op de dag voor ‘Eid el Ad7ah’ te vasten, op de dag dat de ‘7oe’zaash’ op Arafat staan. Indien iemand deze dag vast en Allah[swt] accepteert zijn of haar vasten, dan wist Allah[swt] de zonden van het afgelopen én komende jaar.
‘El Witr’ gebed
De imam heeft vervolgens de toelichting gegeven op het ‘Witr’ gebed. De profeet[vzmh] heeft aangegeven dat het ‘Witr’gebed altijd op 1 rakaat eindigt en deze mag gebeden worden na salaat ‘el Ishaah’. Het woord ‘Witr’betekent ‘oneven’. Men mag dus 1, 3, 5, 7 of 11 rakaat bidden. Het overgrote deel van de moslims bidt 3 rakaat na salaat ‘el Ishaah’.