Docent: M.W. Jabri
Les 15: 15 januari 2011
Notulist: Hani AhmedSoera 82, Al-Infitaar (De splijting)
Algemeen: in dit hoofdstuk komt het woordje in tegenstelling tot voorgaande soera, waarin het 12 keer voorkomt, viermaal voor. Bij soerah al-infitaar ligt de nadruk voornamelijk op de dag des oordeels.
[82:1] انْفَطَرَتْ: Wanneer de hemel splijt (splitst) door een scheuring. De Imam geeft een voorbeeld, het plafond wordt bijeen gehouden door een bouwwerk, de fundering. Als dit fundament het begeeft dan zal het plafond scheuringen vertonen en uiteindelijk in tweeën splitsen.
[82:2] الْكَوَاكِبُ انْتَثَرَتْ: Niet alleen de sterren maar ook andere planeten in het heelal zullen uiteengaan doordat ze niet meer in de gebruikelijke cirkel om elkaar heen draaien. Deze cirkelbaan die normaliter door natuurkundige wetten wordt gecreëerd, zal doorbroken worden. De cirkelbanen hebben een bepaalde functie zoals dag, licht, warmte enz. Het is onbekend of de planeten elkaar zullen raken of niet. Uiteindelijk zal alles veranderen wat voorheen als normaal werd beschouwd.
[82:3] الْبِحَارُ فُجِّرَتْ: Alle zeeën en andere wateren zullen in elkaar overgaan, vervloeien. De scheiding tussen de verschillende soorten wateren wordt opgeheven waardoor één geheel ontstaat. Het zoete water zal zich mengen met het zoute.
[82:4] De kern van de aarde komt naar boven. De aarde geeft zijn inhoud bloot
[82:5] مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ: Je zult je nu pas realiseren wat je tevoren gedaan hebt of nagelaten, uitgesteld. Allah (swt) geeft je nu een soort sein (waarschuwing) van wat je gedaan hebt als goede daden en slechte.
[82:6] مَا غَرَّكَ: Andere omschrijving is {الغرور} ------> {الإعجاب بالنفس}; je wordt egoïstisch omdat je alles hebt wat je hartje begeert zoals macht, geld en status. Allah (swt) geeft de mens alles (النعمه), echter word er in feite vergeten aan wie men dit te danken heeft.
{الغرور} is het gevolg van {الكبر}. Wat maakt een mens egoïstisch? Onwetendheid over het bestaan van Allah (swt) en dat Allah (swt) alles heeft gecreëerd.
{النعمه} oftewel { النعم} in meervoud, is niet in getallen uit te drukken. Als Allah (swt) jou iets gegeven heeft, kijk dan niet naar boven (blijk gevend van hebzucht) maar naar beneden. Belangrijkste boodschap van de Imam is om niet naar {النعم} te kijken maar naar { المنعم}. Dat is namelijk Allah (swt), de schepper van alles. Als je op zoek bent naar een andere schepper dan heb je hier op aarde niks te zoeken.
[82:7] فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ: Je bent niet alleen recht(opstaand) gemaakt om te lopen maar elk lichaamsdeel is in de juiste proporties en symmetrie ontworpen zodat geen hand of voet langer is dan de andere. Je lichaam is tevens zo gecreëerd dat elk orgaan een eigen vitale functie heeft. Allah (swt) heeft je geschapen om bepaalde taken te kunnen uitvoeren die op maat voor jou gemaakt zijn.
[82:8] فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ: Allah (swt) heeft een ieder gevormd in de vorm die hij wilde en dat elk mens een bepaald uiterlijk heeft gekregen waar men dus tevreden over moet zijn. Je mag niets veranderen aan je uiterlijk wat door Allah (swt) gecreëerd is.
[82:9] كَلا: Vanaf vers 9 begint een soort tweede subhoofdstuk met een ander soort intonatie.
تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ: {الدين}--à {الجزاء}, men gelooft niet in het oordeel {الجزاء} of ontkent het.
[82:10,11,12] Je denkt dat je iets ongemoeid kan doen zonder dat iemand daarvan op de hoogte is. Er kijken wel degelijk bewakers (لَحَافِظِينَ) letterlijk en figuurlijk over je schouders mee en deze noteren (كَاتِبِينَ) al je daden. De engelen die op beide schouders zitten worden {كِرَامً} genoemd zodat je goede daden verricht in hun aanwezigheid.
[82:13] الأبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ: De vrome mensen die op zoek zijn naar goede daden zullen omringd worden door vreugde. {نعيم} heeft te maken met alles wat goed is (eten, paradijs).
[82:14] الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ: Mensen die op zoek zijn naar slechte daden. {جحيم} is hier niet alleen de hel of het vuur maar tevens associatie met belediging of straf.
[82:15] يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ : Ze zullen dit vuur aan den lijve ondervinden op de dag des oordeels (الجزاء).
[82:16] بِغَائِبِينَ: Er is geen andere uitweg, eenrichtingsverkeer. Zodra ze dit zijn binnengetreden, is er geen weg meer terug.
[82:17,18]{الدين} wordt in dit hoofdstuk vier keer vermeld om aan te geven hoe belangrijk de dag des oordeel is. Er is echter niet gezegd wanneer dit zal plaatsvinden.
[82:19] In het laatste vers wordt de betekenis van {الدين} nader uiteengezet. Een ieder heeft zijn ‘punten’. Deze punten kunnen niet verdeeld worden over of uitgegeven worden aan andere personen (vader, moeder, partner enz.). Op die dag is er alleen één iemand die het oordeelt velt over de mensheid en dat is degene die de macht (الامر) heeft en dat is Allah (swt).
Als laatst had de Imam het kort over {الحكمه: الاسباب} . Dit aspect is in het verleden ontstaan en gebaseerd op de koran omdat men zag dat veel mensen zich niet bezighielden met het geloof maar met materialistische dingen. Oorsprong is ontstaan in moskeeën door Koranrecitatie en uitleg over bidden. Dit om de interesse bij mensen te wekken voor het geloof.
Belangrijk persoon die veel over {حكم} schreef was ابن عطاء الله السكندري. Hij schreef 50-60 boeken over de islamitische filosofie. Doel was om meer evenwicht te vinden tussen geloof en materialisme.
Boodschap van de Imam: Wat moet je als eerst doen? Eerst bekijken waar je je nu bevind, {تجريد} of {اسباب}. Creëer een soort weegschaal voor jezelf. Blijf vervolgens niet aan één aspect zitten zodat de weegschaal niet uitslaat naar één kant. Maak doelen die realiseerbaar zijn. Wat helpt je daarbij om het evenwicht te behouden? Wekelijkse bijeenkomst van de lessen en andere bezigheden zoals Koran lezen, bidden in de nacht en {الخير مفاتيح}
Dit betekent niet dat je alleen maar aan je geloof moet werken en andere dingen nalaat. Aandacht aan je partner en kinderen is tevens belangrijk. Het is immers ook onderdeel van je geloof------à تجريد