Bijeenkomst 19-03- 2011

Al-Andalus Bijeenkomsten

Docent  :  M.W. Jabriالبروج
Les  : 23(19 maart -2011)
Notulist : Ali diouri
Malik oe sa7ir
Dit verhaal gaat over een jong kind dat een sa7ir moest opvolgen na zijn dood. Voor de dood van de sa7ir ging het kind vaak naar een rabbijn. Hij vond de woorden van de rabbijn erg mooi. Na de dood van de sa7ir vertelde het kind aan de Koning over de rabbijn en over het idee van één God.

1        Tafsier
Surah al Buruj

  1. Al burujà sterren of planeten.
  2. Yoma el Kayamaà de dag des oordeels
  3. Shahiedà wordt hier mee de profeet(vzmh) bedoeld? De geleerden hebben deze mogelijkheid opengelaten maar met shahied kan ook Isaa of shahida yoma 3arava  of 3alam shahada worden bedoeld. In de islamitische wetenschap is hier veel over gediscussieerd.
    Allah zweert bij deze drie.
  4. 9otila(wordt bedoeld la3ina) as7aboe el oegdoed Met ‘el oegdoed’ wordt bedoeld een loopgraaf.  Wie zijn deze as7aboe el oegdoed? Dit zijn mensen die loopgraven hebben gegraven  om het vertrouwen van mensen weg te nemen in Allah

Malik oe sa7ir
Dit verhaal gaat over een jong kind dat een sa7ir moest opvolgen na zijn dood. Voor de dood van de sa7ir ging het kind vaak naar een rabbijn. Hij vond de woorden van de rabbijn erg mooi. Na de dood van de sa7ir vertelde het kind aan de Koning over de rabbijn en over het idee van één God. Dit accepteerde de koning niet, het kind werd mishandeld en de rabbijn werd vermoord. Omdat het kind weigerde te gehoorzamen was het plan om het kind ook te vermoorden. Dit lukte echter maar niet. Het kind pakte vervolgens een pijl en boog en zei als je me daadwerkelijk dood wilt zeg dan ‘bismi Rabbi el 3oelem(bij naam van de God van het kind) en probeer t vervolgens nog eens. Toen dit gebeurde ging het kind dood. Dit had als gevolg dat iedereen in één God ging geloven. Dit wou de koning uiteraard niet hebben. Al deze mensen werden daarom in een kuil met vuur gegooid. Tussen deze mensen zat één vrouw die niet wou springen omdat haar zoon anders alleen achter zou blijven. Haar zoon zei echter dat ze niet bang moest zijn en voor haar recht moest strijden. Ze sprongen beiden de kuil in.
(
Rawahoe Boekhari & Muslim.)

  1. Deze as7aab el oegdoed hebben het vuur aangedaan.
  2. En ze hebben mensen lachend en spottend in het vuur gegooid.
  3. En ze hebben gekeken hoe deze mensen aan het branden zijn.
  4. ‘Ma nakamoe’(betekent: wat ik aan haat aan hun) in aya 8 slaat op as7aab el oegdoed. Zij denken dat ze goed bezig zijn wanneer zij de mensen die Allah geloven vermoorden. Zij geloven namelijk in de koning en niet in Allah. Deze houding kom je ook in de 21ste eeuw bij mensen tegen. Een hedendaags voorbeeld is de situatie in Libië. De bevolking van Libië heeft jarenlang de onderdrukking van Libië ontkent. Ze waren bang of kozen op dat moment voor eigen belang(eigen voordeel). Dit is een goed voorbeeld dat aantoont dat de koran voor alle tijden is geschreven.
    Allah wil aantonen dat diegenen die rechtvaardigheid bestrijden altijd zullen verliezen. Uiteindelijk zal de Islam altijd zegevierenàdoelend op het verhaal van de malik oe sa7ir.

Yoëminoe betekent nu en in de toekomst blijven geloven in Allah. El3aziz el 7amid. Waarom is er gebruik gemaakt  van deze twee namen van Allah(swt)?
-  El 3azizà Degene die onoverwinnelijk is. Wie hem aanbidt zal nooit verliezen. Deze mensen aanbidden onoverwinnelijkheid.
-  El 7amidà Alles is van hem en hij kan aan iedereen geven wat hij wil.(7amid = opkomen voor alles & iedereen)

  1. Hij is de koning over hemel en aarde en hij is over alles shahied(hij kan alles zien).

2- Hadith
Hadith 13 van 40 nabawiya
Uitleg:
La ya7iloeà verboden omà ya7rom. Het is haram om een moslim te doden. Onderling elkaar doodmaken is verboden. Hier worden drie uitgangspunten voor gehanteertd:
-   Iemand getrouwd is en vreemd gaat. Deze persoon krijgt de doodstraf. (Stenigen tot de dood of 100 riemslagen)
- ‘Nafsoe bi nafsà Als iemand een moord pleegt, dan moet hij de doodstraf krijgen. Er zijn geleerden die zeggen dat dit voor iedereen geldt. Andere geleerde zeggen dat dit niet voor iedereen geldt.
-  ‘Tarikoe li dinih’à Degene die moslim was en het niet meer is:

  1. Degene die de islam bestrijdt
  2. Een moslim die een ander geloof gaat aanhangen
  3. Degene die helemaal niks meer gelooft.